پيراهن تازه‌ي بيل

بلاگ كتابك بازتاب دهنده محتواي كتابك است

پيراهن تازه‌ي بيل

۹۷ بازديد
پيراهن تازه‌ي بيل

پيراهن تازه‌ي بيل

تفاوت گذاشتن ميان دختر يا پسر يكي از موضوعات مهم خانواده‌ها و بچه‌هاي امروز است و كتاب «پيراهن تازه‌ي بيل» به صورت گذرا به اين مسئله پرداخته است.

داستان از اين قرار است كه صبح زود مادر بيل لباسي صورتي با دكمه‌هاي صدفي به او مي‌پوشاند؛ اعتراض‌هاي او به جايي نمي‌رسد و به اين ماجرا تن مي‌دهد. اين لباس صورتي در ظاهر لباسي است مثل لباس‌هاي ديگر، اما به خاطر تصوري كه از رنگ و شكل لباس در ذهن بيل و بقيه است، او با برخوردهاي ديگري روبه رو مي‌شود.

كتاب «پيراهن تازه‌ي بيل» به نحوي از اين موضوع استفاده كرده است تا به تفاوت‌ها اشاره كند. انتظاري كه از دخترها و پسرها دارند متفاوت است. پسرها حق‌هايي دارند كه آن‌ها را براي دخترها قايل نيستند. فراموش نكنيم اين اتفاق در كشوري ديگر، هر چند در سال‌هاي بسيار دور، مي‌افتد. از دخترها انتظار پاكيزگي دارند، انتظار اين كه بي سر و صدا باشند و بپذيرند بازي نكنند، اين كه كنار زمين بايستند و فقط نگاه كنند.

بيل در طول صبح تا شبي كه پيراهن صورتي را بر تن داشت همه اتفاقات را تجربه كرد. او در پايان داستان در مي‌يابد كه با پوشيدن يك پيراهن پسر دختر نمي‌شود، بلكه اين رفتارهاي اطرافيان با اوست كه فرق مي‌كند. او با همين لباس دخترانه كتك‌كاري مفصلي مي‌كند، برنده مسابقه دو مي‌شود و سرانجام به خانه برمي‌گردد. شايد اين كتاب تنها يك تلنگر باشد.

درباره نويسنده كتاب پيراهن تازه‌ي بيل:

آن فاين در ليستر انگلستان به دنيا آمد و در رشته علوم سياسي تحصيل كرده است. او با فيلسوفي به نام كيت فاين ازدواج كرد ولي از هم جدا شدند. او در حال حاضر با شريك زندگي خود ديك وارن براي بيش از بيست سال است كه زندگي مي كند. اولين كتاب خود را در سن ۲۴ سالگي نوشت. او از بهترين نويسنده‌هاي كتاب‌هاي كودكان است. هر چند كه براي بزرگسالان نيز مي‌نويسد. او در سال ۲۰۰۳ عضو انجمن سلطنتي ادبيات شد. فاين بيش از پنجاه كتاب براي كودكان نوشته و جوايز زيادي همچون كارنگي، اسمارتيز و ويتبرد دريافت كرده. برنده مدال هانس كريستنين اندرسن در سال ۱۹۹۸ بوده و در سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ برنده جايزه دوم كودكان بريتانيا شده است. از كتاب‌هاي او كه به فارسي ترجمه شده است مي‌توان به جادوي ميخك، چطوري خيلي بدخط بنويسيم، خ‍اطرات‌ ي‍ك‌ گ‍رب‍ه‌ي ق‍ات‍ل‌، خانم دات فاير، ستاره شكلاتي، غول و انگشتر جادو اشاره كرد.

 

شناسنامه كتاب:
ناشر
نشر قطره
ناشران
نشر قطره
نويسنده
  Anne Fine ,   آن فاين
آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب معلمين دبستان
  • كتاب هاي مناسب معلمين راهنمايي و دبيرستان
برگردان
  • معصومه انصاريان
خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي ۱۰ - ۱۲ سال
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي ۱۳ سال به بالا
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: شهريور ۹۷
پديدآورندگان
  •   معصومه انصاريان
  •   آن فاين
سال نشر
  ١٣٩٠

كتاب پيراهن تازه‌ي بيل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.