مثل يك ببر بخواب

بلاگ كتابك بازتاب دهنده محتواي كتابك است

مثل يك ببر بخواب

۱۰۰ بازديد
مثل يك ببر بخواب

مثل يك ببر بخواب

كتاب « مثل يك ببر بخواب » كتابي است تصويري با داستاني آرامش‌بخش، درباره دختر كوچكي كه نمي‌خواهد بخوابد.

دختر كوچولو حتي بعد از غروب آفتاب هم دلش نمي‌خواهد بخوابد. پدر و مادرش با آرامش و هوشمندانه مي‌گويند لازم نيست بخوابد، اما لباس خوابش را بپوشد. دختر كوچولو لباس خوابش را مي‌پوشد، اما باز هم خوابش نمي‌آيد. پدر و مادرش باز هم مي‌گويند لازم نيست بخوابد، اما حداقل صورتش را بشويد و مسواك بزند. خنكي آب و تميزي حس خوبي براي دختر كوچولو دارد. بعد با علاقه داخل تختخوابش مي‌رود و مي‌پرسد: «آيا همه موجودات دنيا مي‌خوابند؟» بعد پدر و مادرش درباره نحوه خوابيدن گربه‌ها، خفاش‌ها، نهنگ‌ها، حلزون‌ها، خرس‌ها و ببرها برايش توضيح مي‌دهند. مادر و پدر دختر كوچولو از اتاق بيرون مي‌روند و مي‌گويند دختر اگر بخواهد مي‌تواند تمام شب بيدار بماند. اما دختر كوچولو مثل يك گربه جاي گرم و نرم پيدا مي‌كند، مثل خفاش دست‌هايش را روي هم مي‌گذارد، مثل نهنگ مي‌چرخد، مثل حلزون در صدفش دور خود مي‌پيچد، مثل خرسي كه به خواب عميق فرو رفته باشد چشم‌هايش را مي‌بندد و مثل يك ببر قوي به خواب مي‌‌رود.

بي‌خوابي در كودكان مي‌تواند دلايل مختلفي هم‌چون اضطراب، مصرف دارو و غيره داشته باشد. يكي از راه‌هاي درمان بي‌خوابي رفتاري Behavioral insomnia در كودكان، استفاده از تكنيك «قصد متناقض (متضاد) Paradoxical intention» است. منظور از «قصد متناقض (متضاد)» مداخله‌هايي است كه از طريق آن، روان‌درمانگر، مراجع را ترغيب مي‌كند تا به‌جاي حذف يا مبارزه با مشكل خود، آن را تشديد كند. پدر و مادر دختر كوچولو در كتاب « مثل يك ببر بخواب » از اين تكنيك براي درمان بي‌خوابي كودك خود استفاده مي‌كنند. آن‌ها زمان خواب كودك را تبديل به ميدان جنگ و كشمكش نمي‌كنند، بلكه سعي مي‌كنند او را تشويق به اجراي برخي روتين‌ها كنند و بعد او را آزاد مي‌گذارند كه اگر مي‌خواهد تا صبح بيدار بماند. آن‌ها آرامش خود را حفظ مي‌كنند و مي‌دانند اگر دختر كوچولو آرام شود، خواب خودش به‌طور طبيعي فرا خواهد رسيد.

كتاب « مثل يك ببر بخواب » در سال ۲۰۱۳ در فهرست ۱۰ كتاب پرفروش نيويورك تايمز و در فهرست افتخار جايزه كَلدكات براي تصويرگر كتاب و جايزه شارلوت زولوتوف براي نويسنده كتاب قرار گرفته است.

اين كتاب، كتابي مناسب براي بلندخواني پيش از خواب براي كودك است.

درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «مثل يك ببر بخواب»

كتاب « مثل يك ببر بخواب » اولين تجربه «مري لوگ» در نوشتن كتاب‌هاي تصويري براي كودكان است. مري لوگ نويسنده و شاعر است و بيشتر كتاب‌هايش در دسته كتاب‌هاي معمايي جاي مي‌گيرند. او ۲۸ كتاب نيز از فرانسه به انگليسي براي كودكان ترجمه كرده است.

تصويرگري كتاب رنگارنگ و جذاب است و با جزييات زيادي كه دارد بارها و بارها كودك را به مرور تصاوير ترغيب مي‌كند. «پاملا زاگارنسكي» در تصويرگري كتاب «مثل يك ببر بخواب» از تكنيك‌هاي تركيبي طراحي روي چوب و تصويرگري كامپيوتري بهره برده است. او تا كنون دو بار برنده جايزه كَلدكات براي تصويرگري كتاب شده است.

 

شناسنامه كتاب:
ناشر
افق
نويسنده
  Mary Logue,   مري لوگ
ويراستار
  •   آتوسا صالحي
آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب معلمين پيش دبستاني
برگردان
  • اعظم لاريجاني
تصويرگر
  •   Pamela Zagarenski
  •   املا زاگارنسكي
خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي ۳ - ۶ سال
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: آبان ۹۶
پديدآورندگان
  •   مري لوگ
  •   پاملا زاگارنسكي
  •   اعظم لاريجاني
  •   ، آتوسا صالحي
سال نشر
۱۳۹۵

كتاب مثل يك ببر بخواب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.