زيستن براي روشنگري

بلاگ كتابك بازتاب دهنده محتواي كتابك است

زيستن براي روشنگري

۸۸ بازديد
زيستن براي روشنگري

زيستن براي روشنگري

كتاب «زيستن براي روشنگري» نيم سده فعاليت‌هاي معصومه سهراب و يحيي مافي، را در حوزه فرهنگ كودكي شامل آموزش و پرورش و ادبيات كودكان بررسي مي‌كند.

بخش‌هاي آغازين كتاب «زيستن براي روشنگري» كه حاصل ده سال پژوهش موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان است، به ريشه‌هاي خانوادگي و رشد معصومه سهراب و يحيي مافي در زادگاه‌هايشان، تهران و الموت اختصاص دارد و سپس بر فعاليت‌هاي اجتماعي آن‌ها در دوره جواني متمركز مي‌شود. بخشي نيز به زندگي مشترك آن‌ها پرداخته شده است. اما بخش اصلي كتاب «زيستن براي روشنگري» به فعاليت‌هاي آن‌ها در مدرسه‌داري و تجربه‌هاي نزديك به سي سال در مدرسه مهران مي‌پردازد. پس از آن تجربه‌هاي آن‌ها در شوراي كتاب كودك و فرهنگنامه كودكان و نوجوانان بررسي شده است. كتاب با آلبومي از مدرسه مهران و نوشته‌هايي از دانش آموزانش به پايان مي‌رسد.

كتاب «زيستن براي روشنگري» و پژوهش روي آن در بافت پژوهش‌هاي تاريخي حوزه فرهنگ كودكي قرار دارد كه موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان از سال پيش روي آن متمركز بوده و تاكنون كتاب‌هاي «روشنگران تاريكي ها» كه به خودنوشت جبار باغچه بان و همسرش صفيه ميربابايي اختصاص دارد، «گفت و گو با زمان» كه افكار و انديشه‌هاي توران ميرهادي را گرد آورده و «توران دختر ايران» كه به محورهاي انديشه و كنش توران ميرهادي پرداخته، در اين حوزه منتشر شده است. از آثار ديگري كه در اين راستا در دست پژوهش است، كتابي مربوط به فعاليت‌هاي ميرزا حسن رشديه در گستره آموزش و پروش ايران است كه در آينده منتشر خواهد شد.

درباره نويسنده كتاب «زيستن براي روشنگري»

محمد هادي محمدي پژوهش‌گر و نويسنده داستان‌هاي كودك و بزرگسال است. مجموعه تاريخ ادبيات كودكان ايران يكي از آثار پژوهشي باارزش اوست كه به همراه زهره قاييني در ده جلد منتشر كرده است. روش شناسي نقد ادبيات كودكان، فانتزي در ادبيات كودكان، صمد ساختار يك اسطوره ديگر آثار پژوهشي اوست. مجموعه‌هاي نشانه ورزي با نوزادان و نوپايان، آواورزي با سيبيلك، الفباورزي با كاكاكلاغه، كتاب‌هاي آموزش رياضي از راه ادبيات شامل لولوپي+۰ و لولوپي + ۱ و مجموعه سه جلدي كتاب‌هاي فارسي‌آموز ادبي نيز از آثار پژوهشي او در حيطه زبان‌آموزي و سوادآموزي است.

محمدهادي محمدي چندين داستان‌ هم براي كودكان و نوجوانان نوشته است و به خاطر مجموعه آثارش در سال ۲۰۰۶ نامزد جايزه هانس كريستين اندرسن از ايران شد.

شناسنامه كتاب:
ناشر
مؤسسه پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان
نويسنده
  محمد هادي محمدي
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: اسفند ۹۶
پديدآورندگان
  •   محمد هادي محمدي
سال نشر
  ۱۳۹۶
 
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • يحيي مافي
  • معصومه سهراب
  • مدرسه مهران
  • مدرسه هاي تجربي
  • پيشگامان آموزش و پرورش ايران

كتاب زيستن براي روشنگري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.