خرس يا اردك
كتاب «خرس يا اردك» داستاني است شيرين با طنزي پنهان براي آموزش مفهوم خودباوري به كودكان و اينكه باوجود تفاوتهايي كه با ديگران دارند ميتوانند با آنها دوست باشند.
در اين داستان، خرس ديگر دلش نميخواهد يك خرس باشد. از خوابيدن در تمام زمستان خسته است، در تابستان پشمهاي بدنش خيلي گرم هستند و از دست زنبورهايي كه نيشش ميزنند عصباني و كلافه است.
در همين فكرهاست كه متوجه يك خانواده اردك ميشود كه صف بستهاندو ميروند. خرس پيش آنها ميرود و آخر صف ميايستد و شروع ميكند به تكرار كارهايي كه اردكها ميكنند. وقتي بزرگترين اردك از وجود خرس باخبر ميشود او را از صف بيرون ميكند اما خرس از او خواهش ميكند به او ياد بدهد چطور ميتواند مانند يك اردك باشد. اردك شروع ميكند به آموزش خرس. نخستين مرحله لانهسازي و مراقبت از تخم است اما خرس تخمش را گم ميكند. دومين مرحله شناكردن است اما خرس خيلي آب به اطرافش ميپاشد. مرحله آخر پروازكردن است. خرس بايد از يك تپه بالا برود و بپرد تا به پرواز دربيايد اما وقتي به هوا ميپرد با سر به زمين ميخورد. خرس حسابي نااميد و غمگين شد و از درخت بالا ميرود تا پنهان شود. اردك از خرس ميخواهد ناراحت نباشد چون هيچ اردكي نميتواند به اين خوبي از درخت بالا برود؛ پس خرس بار ديگر از درخت بالا ميرود و اين بار اردك را هم بر پشتش سوار ميكند. از آن به بعد خرس و اردك دوستي خوبي را با هم آغاز ميكنند، با هم به تماشاي غروب آفتاب بر بالاي درخت مينشينند و عسل ميخورند.
تصاوير كتاب «خرس يا اردك» با چاشني طنز كشيده شدهاند. از نشانههاي طنز آن ميتوان به تفاوت اندازه خرس و اردك، نگاه اردك به خرس كه از پايين به بالاست و لحظههاي تلاش خرس براي اردك شدن اشاره كرد.
پايان داستان بسيار لذتبخش است زيرا به دوستي خرس و اردك ختم ميشود و ميبينيم كه آنها از بودن در كنارهم خوشحالاند.
كتاب «خرس يا اردك» براي بلندخواني مناسب است.
درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «خرس يا اردك»:
كتي هادسون در ميدلزبرو در شمال شرق انگلستان بزرگ شد. او از كودكي تصويرگري ميكرد. هنگاميكه بر در و ديوارهاي خانهشان نقاشي ميكشيد، پدر و مادرش به استعداد او پي بردند و تشويقش كردند تا به جاي ديوار با مداد روي كاغذ نقاشي كند. كمكم مداد جاي خودش را به جوهر و آبرنگ داد و يك نقاش حرفهاي شد.
در حال حاضر كتي هادسون يك تصويرگر مستقل است كه در لندن زندگي ميكند. كتاب «خرس يا اردك» نخستين كتاب اوست كه در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.
كاربردها و فعاليت ها
هنگام بلندخواني كتاب «خرس يا اردك»، پرسشهاي زير ميتواند فضاي گفت و گو با كودكان را ايجاد كند:
- آيا خرس توانست اردك خوبي بشود؟
- تفاوت بين خرس و اردك چيست؟
- تصويرهاي كتاب را به كودكان نشان دهيد و از آنها بخواهيد حس و حال شخصيت را در آن موقعيت توصيف كنند.
- پس از بلندخواني از كودكان بخواهيد صداي زنبور، اردك، خرس و ديگر جانوران را تقليد كنند.
- از آنها بپرسيد اگر قرار بود يك حيوان باشند، آن حيوان نامش چه بود؟ دليل انتخابشان را هم بپرسيد.
- فايده خرسبودن با اردكبودن را از آنها بپرسيد.
- از آنها بخواهيد روي يك كاغذ فهرستي از ويژگيهايشان تهيه كنند و هر نفر با صداي بلند آن را براي بقيه بخواند. سپس از ديگران بخواهيد به خاطر هر ويژگي خوبش براي او دست بزنند. اين فعاليت كمك ميكند كودك از خود شناخت بهتري داشته باشد.
- محبوبه نجفخاني
- Katy Hudson
- كتي هادسون
- كتي هادسون
- محبوبه نجفخاني