غريبه و دريا

بلاگ كتابك بازتاب دهنده محتواي كتابك است

غريبه و دريا

۹۵ بازديد
غريبه و دريا

غريبه و دريا

كتاب «غريبه و دريا» در چابهار اتفاق مي‌افتد. بندري در جنوب بلوچستان. درمحمد نوجواني تينگي (نژادي سه رگه) است كه همزمان با درس خواندن‌هايش روي لنج‌هاي كالابر كار مي‌كند.

او مادرش را از دست داده و سال‌هاست كه از حال و روز پدرش بي‌خبر است. يك روز درمحمد هنگام شنا در دريا چشمش به يك پري آبي مي‌افتد. هراسان از آب بيرون مي‌آيد. ناگهان توفان شروع مي‌شود و لحظه‌هايي پس از آن درمحمد متوجه فريادهاي مردي مي‌شود كه قايقش دستخوش توفان شده است.

درمحمد به كمك پيروك عثمان موفق مي‌شود غريبه را از غرق شدن نجات دهد. غريبه‌اي كه از حرف زدن تن مي‌زند و به آن‌ها مي‌فهماند كه در جستجوي پري آبي است. درمحمد كه دلبسته دختركي تينگي به نام درناست، هر از گاهي به لنج شكسته‌اي مي‌رود كه به گل نشسته و پناهگاه اوست. يك روز درمحمد به جاي درنا، در لنج شكسته‌اش با غريبه رو به رو مي‌شود. غريبه، كه زماني يك دزد دريايي بوده، در جستجوي يك پري آبي است كه پيرامون كشتي غرق شده دزدان دريايي سرگردان شده است.

درمحمد براي كشف گنجينه غرق شده در كشتي، به كمك غريبه مي‌شتابد و هنگام بيرون كشيدن گنجينه از ته دريا بار ديگر با پري آبي رو به رو مي‌شود. درمحمد در پرس و جوهاي پيگيرانه‌اش سرانجام به راز پري آبي پي مي‌برد و درمي‌يابد كه غريبه كسي نيست جز پدر بازيافته‌اش كه سال‌ها زنداني بوده و حال براي فروش گنجينه غرق شده و آزاد كردن پري آبي از پيرامون گنجينه طلسم شده، به دوبي رفته است.

رمان «غريبه و دريا» جايزه سوم پرنده آبي (۱۳۹۵)، و جايزه كتاب سال شهيد غني پور (۱۳۹۵) را دريافت كرده و داراي نشان ۵ لاك پشت پرنده است.

درباره نويسنده كتاب «غريبه و دريا»

جمال الدين اكرمي (متولد ۱۳۳۶) دانش آموخته رشته نقشه برداري و زبان فرانسه، نخستين كتابش را در سال ۱۳۶۸ منتشر كرده است. از كتاب‌هاي او افزون بر كتاب «غريبه و دريا» مي‌توان به «آناهيد ملكه ي سايه ها»، «روباه دم بريده»، «آرزوهاي گمشده مرد كلاه دودي»، «خانم آقاي كلاه دودي»، «پسران آفتاب»، «شب به خير ترنا» اشاره كرد.

 

كاربردها و فعاليت ها

واژه‌هاي تينگي، چابهار، خليج پزم، اسكله بهمبر، بندر خسيب، و بندر تيس را در اينترنت جستجو كنيد و با ويژگي‌هاي بوم‌زيستي جنوب بلوچستان و شرايط زندگي درمحمد آشنا شويد.

شناسنامه كتاب:
ناشر
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
نويسنده
  جمال الدين اكرمي
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: اسفند ۹۷
پديدآورندگان
  •   جمال الدين اكرمي
سال نشر
  ۱۳۹۴
 
راهنماي كتاب:
نگارنده معرفي كتاب:
گروه كتابشناسي كتابك
كليدواژه:
  •   كودكان كار، ادبيات نوجوان

كتاب غريبه و دريا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.